


- godz.
- min.
- sek.
Focal Sopra Nº3 - kolumny podłogowe

Sopra na nowo definiuje pojęcie "Premium High End", biorąc pod uwagę nowe kryteria jakości dźwięku. Największa w linii Sopra kolumna N°3 doskonale łączy dynamikę, przestrzenność oraz bogactwo harmoniczne. Dwa głośniki o średnicy 8,25" to gwarancja solidnego, a zarazem głębokiego basu, charakteryzującego się perfekcyjną definicją.
Focal Sopra Nº3 - krótka charakterystyka:
- pasmo przenoszenia: 33-40 000 Hz
- impedancja: 8 Ω
- innowacyjna i wyrafinowana konstrukcja wsparta autorskimi technologiami
- doskonale radzi sobie w pomieszczeniach do około 80 m²
- niezwykle transparentny dźwięk, niespotykany dotąd w tak kompaktowych zestawach
Cena dotyczy 1 sztuki. Kolumny sprzedawane są tylko w parach (po dwie sztuki).
Produkt pochodzi od oficjalnego dystrybutora Focal na Polskę i posiada 60-miesięczną gwarancję!

Focal Sopra na nowo definiuje pojęcie "Premium High End", biorąc pod uwagę nowe kryteria jakości dźwięku. Do tego należy dodać kompaktowy, nowoczesny oraz prosty design - to produkt idealnie pasujący do Twojego wnętrza. Największa w linii Sopra kolumna N°3 doskonale łączy dynamikę, przestrzenność i bogactwo harmoniczne.
"Czy można oczekiwać czegoś więcej? Zapewne tak, jeśli weźmiemy pod uwagę,
że Sopra Nº3 nie jest szczytowym produktem w ofercie Focala. Ale po co sięgać wyżej,
skoro audiofilską Arkadię mamy na wyciągnięcie ręki?"
HiFi Choice - Bartosz Luboń

Dwa głośniki o średnicy 8,25" to gwarancja solidnego i głębokiego basu, charakteryzującego się perfekcyjną definicją. Potrafi spełnić najwyższe wymagania entuzjastów audio, którzy szukają bezkompromisowych rozwiązań i najlepszych osiągów. Mimo swoich dość rozsądnych rozmiarów, Sopra Nº3 doskonale zaprezentuje się
w pomieszczeniach nie przekraczających 80 m².
Wszystkie dostępne kolory:
- czarny lakierowany na wysoki
połysk (Black Lacquer) - biały lakierowany na wysoki połysk
(Carrara White) - pomarańczowy (Electric Orange)
- czarny dąb (Black Oak)
- jasny dąb (Light Oak)
Tutaj możesz zapoznać się |
![]() |
Ogólna charakterystyka produktu:
- pasmo przenoszenia: 33-40 000 Hz
- skuteczność (2,83 V/1 m): 91,5 dB
- impedancja: 8 Ω
- zalecana moc wzmacniacza: 40-400 W
- częstotliwości podziału: 250/2 200 Hz
- typ zwrotnicy: 3-drożna
- kopułka wysokotonowa: 1x 27 mm berylowa IHL
(Infinite Horn Loading) - przetworniki średniotonowe: 1x 6,5" typu
"W" z technologią TMD (Tuned Mass Damper) i NIC
(Neutral Inductance Circuit) - przetworniki niskotonowe: 2x 8,25" typu "W"
z technologią NIC (Neutral Inductance Circuit) - konstrukcja typu bass-reflex
- złącza głośnikowe - single wire - można
podłączyć do nich wtyki bananowe, widełkowe
oraz przewody pozbawione izolacji - wymiary: 1264x 402x 595 mm
- ciężar: 70 kg (1 szt.)
Innowacyjna i wyrafinowana
konstrukcja
Sopra czerpie z Utopii oraz innych głośników Focal.
Jest wynikiem ścisłej współpracy projektantów
i inżynierów, przykładem pokonywania barier oraz
zastosowania innowacyjnych metod, a to wszystko
w celu zapewnienia niezapomnianych wrażeń
dźwiękowych.
Seria Sopra kierowana jest do miłośników
dobrego brzmienia. Gdy poprzeczka zawieszona jest tak wysoko,
generowany dźwięk musi iść w parze z wyglądem, który będzie doskonałym dopełnieniem eleganckich wnętrz.
Technologie w linii Sopra
NIC (Neutral Inductance Circuit) - odtwarzanie precyzyjnego oraz szczegółowego sygnału audio jest możliwe przy stabilnym polu magnetycznym. Technologia NIC zapewnia takowe i pozwala pozbyć się zakłóceń, oferując wysoką rozdzielczość i niezrównaną dynamikę.
TMD (Tuned Mass Damper) - technologia TMD kontroluje i optymalizuje rezonans, co znacząco zmniejsza zakłócenia i poprawia jakość tonów niskich i średnich.
IHL (Infinite Horn Loading) - system IHL steruje pracą głośnika wysokotonowego, co pozwala na uniknięcie wszelkich zakłóceń oraz idealną reprodukcję sopranów.
Detale konstrukcyjne
Kluczowa dla konstrukcji jest jej środkowa część, nadająca całej rodzinie charakteru oraz zawierająca wiele innowacji technicznych. To element zbudowany z poliuretanu, który w połączeniu z zakrzywionymi górną oraz dolną częścią obudowy składa się na technologię Focus Time, gdzie wszystkie źródła dźwięku są ulokowane w tej samej odległości od słuchacza, co poprawia zbieżność akustyczną kanałów.
Zwarta budowa oraz harmonijne proporcje linii Sopra są wynikiem zaawansowanych badań.
Wiele trudu włożono w to, aby front wyglądał starannie, zwłaszcza obszary wokół głośników. Zaprojektowanie konstrukcji tak, aby nic nie popsuło zarówno akustyki, jak i wyglądu, było prawdziwym wyzwaniem dla projektantów z Bourbon-Lancy z Burgundii.
Konstrukcja Sopry wydaje się być nieskomplikowana, tymczasem wprawne oko konesera zauważy i doceni detale. Dla przykładu, warto zwrócić uwagę na perforowaną obudowę tweetera w środkowej części obudowy czy panel terminali z tyłu obudów. Elementy takie jak ledwo widoczne śruby, stworzone zostały przez ekspertów zajmujących się na co dzień projektowaniem zegarków! Wykonano je specjalnie dla tego modelu.
Produkcja obudów oraz dobór materiałów
Produkcją obudów dla linii Sopra zajmuje się dedykowany dział zlokalizowany w Bourbon-Lancy w Burgundii (Francja). Sam proces jest identyczny, jak ten dla rodziny Utopia.
Panele przednie o grubości 69 mm zostały wykonane w strukturze gamma, co pozwala im zachować bezwładność oraz wytłumienie. Dolna część kolumny została wykonana ze szkła, aby, przy użyciu kolców, poprawić połączenie z podłożem i zaoferować możliwie najszybsze rozchodzenie się dźwięku, co poprawia spójność basu.
Fragmenty recenzji - więcej w zakładce "Testy i dokumentacja"
HiFi Choice - Bartosz Luboń
"I na koniec moja ukochana płyta, "Polka" kwintetu Wojtka Mazolewskiego, która zawsze pozwala mi bezbłędnie określić, czy testowane kolumny mają ową nieokreśloną cechę przybliżającą nas do muzyki na żywo, czy też są jedynie bezdusznymi przetwornikami zamieniającymi impulsy elektryczne na fale dźwiękowe i nic więcej. Przyznam, że fraza o "odgrywaniu znanych płyt na nowo" jest tak oklepana i nadużywana, że nigdy nie chciałem umieścić jej w recenzji, ale tym razem czuję się zmuszony przez okoliczności. Choć płytę znam na pamięć, to dzięki Soprom Nº3 po raz pierwszy dokładnie usłyszałem, w jaki sposób realizator rozstawił muzyków." Czytaj całość...
"Czy można oczekiwać czegoś więcej? Zapewne tak, jeśli weźmiemy pod uwagę,
że Sopra Nº3 nie jest szczytowym produktem w ofercie Focala. Ale po co sięgać wyżej,
skoro audiofilską Arkadię mamy na wyciągnięcie ręki?"
HiFi Choice - Bartosz Luboń
Pełny tekst recenzji możecie przeczytać w tym miejscu.
Fragmenty recenzji
HiFi i Muzyka - Mariusz Zwoliński
"Największe zaskoczenie dotyczyło jednak niskich tonów. Niemal natychmiast odezwał się mocny, głęboki i mięsisty "bass" (koniecznie przez dwa s). Nie spodziewałem się czegoś takiego po kolumnach tych rozmiarów. Nie o ilość bowiem chodziło, ale o jakość. Głębia i rozmach drzemiące pod ugładzoną powierzchnią, tytaniczna moc i jednocześnie wzorcowa kontrola. Fenomenalne!" Czytaj całość...
Magazyn Audio - Andrzej Kisiel
"Ów mocny bas jest mniej twardy niż z KEF-ów i nawet gdy jest go dużo - nie męczy. Jest zarazem imponujący i przyjemny. Wysokie tony są gładkie, ale "nienabłyszczone", prezentacja - dość bliska, bezpośrednia, dokładna, bez "cieniowania", a jednocześnie, przy takim bogactwie informacji, nawet dość łagodna, nienatarczywa. Sopry nie dodają żadnej ostrości, niczym nie drażnią, dla recenzenta może to być aż irytujące - nie ma się do czego przyczepić." Czytaj całość...
Pliki do pobrania:
Focal - cztery dekady niekończącej się pogoni za perfekcją
Co przychodzi Ci pierwsze do głowy jeśli mówimy o najlepszych producentach sprzętu HiFi na świecie? Zdecydowana większość zapewne powiedziałaby, że to Denon czy Yamaha.
Od lat Japonia kojarzy nam się z najlepszej jakości kolumnami, wzmacniaczami i najnowszą technologią. Jednak nie tylko oni mają coś do powiedzenia w świecie sprzętu dla audiofili. Francja jest kolebką wielu marek wiodących prym w tworzeniu urządzeń audio. Na szczególną uwagę zasługuje jednak Focal - firma założona jak większość obecnych gigantów, w garażu przez jednego wizjonera z wielkimi marzeniami.
Jacques Mahul - odważny pasjonat muzyczny buduje własną markę
Za sukcesem francuskiej marki Focal stoi Jacques Mahul. Od samego początku budował swoją firmę w oparciu o trzy podstawowe zasady. Pierwsza to zamiłowanie do muzyki, które przekłada się do dziś na wyjątkowe brzmienie. Druga wskazuję drogę przeplatającą się z umiejętnością zgłębiania technologii oraz skutecznym jej zastosowaniem w swoich produktach. Ostatnia, ale nie mniej istotna to projektowanie wszystkich komponentów pod jednym dachem we własnym zakładzie. Mahul sam był inżynierem, melomanem, entuzjastą sprzętu muzycznego i dziennikarzem technologicznym.
Wszystko to spowodowało, że doskonale zdawał sobie sprawę, jak istotną rolę odgrywają wszystkie te elementy razem pasujące w idealną całość. W latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku został kierownikiem działu badań i rozwoju w głośnikowym olbrzymie, firmie Audax. Audax specjalizował się w produkcji przetworników elektroakustycznych. Dzięki specyfice swojej pracy poznał dogłębnie tajniki budowy przetworników i całych głośników, a w niedługim czasie sam zaczął tworzyć własne projekty. Pierwszym z nich był 13 cm głośnik średnio-niskotonowy, którego pierwsze 50 sztuk rozeszło się w mgnieniu oka.
Powstanie Focal
Kierownictwu Audax, ale i samemu Mahulowi przestałą odpowiadać wspólna współpraca. Chcąc w przyszłości uniknąć sytuacji, w której będzie uzależniony od jakiegokolwiek podmiotu, postanowił założyć fabrykę produkującą każdy element głośników pod nazwą JMLab. Z pomocą przyszedł mu ojciec, prowadzący firmę specjalizującą się w mechanice precyzyjnej. W przeciągu kilku lat młody inżynier przekształcił warsztat ojca w prężnie działającą fabrykę przetworników, na których bazie Jacques budował kompletne zestawy nowoczesnych głośników.
Dzięki udanemu startowi firma nigdy nie musiała korzystać z technologii z zewnątrz. Do dziś znana jest z tego, że wszystkie elementy łącznie z przetwornikami i obudowami wytwarza we własnym zakresie "pod jednym dachem". Możliwość tworzenia kolumn od podstaw wiążę się też z większą kontrolą nad całym procesem i możliwością lepszego dopasowania komponentów tak, aby idealnie ze sobą współgrały. W latach intensywnego rozwoju w branży elektronicznej firmę podzielono na dwa zespoły.
Sygnowane logo JMLab gotowe zestawy głośników trafiały do sprzedaży, a dział Focal skupił się na innowacjach, w szczególności szukaniu nowych materiałów do membran i przetworników, opracowywaniu nowych metod produkcji oraz dopracowywaniu już istniejących rozwiązań. Do dziś Focal stosuje w swoich produktach innowacyjne rozwiązania, nie bojąc się pracy z wręcz kosmicznymi materiałami.
Fuzja z Naim z korzyścią dla wszystkich
Francuskie kolumny od lat prezentowano w towarzystwie brytyjskiej elektroniki, a w 2011 roku oficjalnie producenci połączyli siły. Nie jest tajemnicą, że Focal produkował jedne z najlepszych kolumn na świecie, ale brakowało mu znakomitej elektroniki, natomiast Naim szczyci się najlepszej jakości sprzętem elektronicznym, który idealnie współgra z kolumnami Focal. Powstała grupa Focal & Naim, co jest całkowicie naturalne, bo obie firmy prezentowały podobne wartości i w wielu obszarach uzupełniają się.
Od dekad przed konkurencją
Lata pracy nad nowymi technologiami zaowocowały tym, że wiele firm chętnie wzoruje się na rozwiązaniach Focal, a niektóre próbują je wręcz kopiować. Firma jednak nadal wyprzedza konkurencję o lata świetlne. Membrany z berylu wytapianego tak cienko, że nikt nie potrafi odtworzyć pieca zdolnego je wytworzyć, rozwiązania elektromagnetyczne, ale i sama budowa kolumn garściami czerpiąca z konstrukcji wieżowców to tylko część innowacji, które Francuzi wypuścili na rynek. Jeśli już komuś uda się odtworzyć technologię od Focal, inżynierowie mają w zanadrzu coś nowego.
Technologicznie głośniki Focal od lat są perfekcyjnie skonstruowane i konkurują z najlepszymi. Wraz z nowym tysiącleciem zadbano również o stronę wizualną. Do współpracy zaproszono paryskie studio projektowe Pineau & Le Porcher, wcześniej współpracowało z takimi markami jak Ferrari, Bentley czy Maserati. Wizualnie kolumny robią imponujące wrażenie, ale i sama pracownia musi być z nich dumna, ponieważ ich stronę główną otwiera zdjęcie flagowych głośników Utopia.
Focal - niedościgniony lider rynku HiFi
Historia firmy to nieustanne pasmo sukcesów. Zdobyła wiele nagród w konkursach nagłośnienia do aut. Zapraszana jest do współpracy między innymi przez Renault. Firma założona ponad 40 lat temu przez Jacquesa Mahula, nie zbacza z wyznaczonych przez niego torów. Stawia na nowe rozwiązania, technologie i z pewnością nadal pozostanie liderem w produkcji kolumn, głośników czy słuchawek.